Emanuelsluit gegevens schip



Gespot in Enkhuizen bij Stofberg, 2015
foto: ingezonden door Jan Nefkens


foto: ingezonden door Jan Nefkens


Het schip heeft inmiddels een Friese naam 'Twa Bruorren'
foto: ingezonden door Jan Nefkens

Registratienummer:L 2429 N
Bouwjaar:1906
Type:Roefschip
Werf:Tjibbele Ates van der Werff ('De Onderneming') in Wergea
Lengte:17,51 meter
Breedte:3,35 meter
Holte:1,11 meter
Tonnage:34,919 ton
Meting:Leeuwarden, 20 sept. 1932

Zie ook eerder registratienummer L 982 N

Tweede eigenaar: Jouke Koning te Terkaple
Tweede naam: 'Johanna' (1943)

Derde eigenaar: onbekend
Vierde eigenaar: Fam. Klompmaker te Zwolle
Vijfde eigenaar: Appie (Albert) Hagewoud te Meppel (1960)
Zesde eigenaar: Herman ten Klooster te Zwolle (1961-1968)
Zevende eigenaar: Dhr. Ten Hacken te 's-Hertogenbosch (1968-1978)
Achtste eigenaar: Brigitte ten Hacken te 's-Hertogenbosch (1978-1980)
Negende eigenaar: onbekend te 's-Hertogenbosch (1980-1986)

Derde meting: 30 mrt. 1981: l 14,50  m / b 3,35 m / t 15,013 ton: RN 1325 (Motorzeiltjalk)
Derde naam: 'Vrouwe Ingeborg'

Tiende eigenaar: Frits B. de Wit te Amsterdam (1986-1993)
Elfde eigenaar: dhr. Verweij te Badhoevedorp (1993-1994)
Twaalfde eigenaar: onbekend

Vierde naam: 'Twa Bruorren'



Begin zestiger jaren kocht ik via Ab Hagewoud een skûtsje van de Fam. Klompmaker, wonenden aan de Friese Wal te Zwolle. Het was verlengd. De meetbrief vermeldde Warga 1906. Het had alle kenmerken van deze bouwer. Prachtige zware, mooi verlopende berghouten, die ik ook terugvond op een later totaal gerenoveerde (Osingahuisen), verslag in Spiegel der Zeilvaart. Zonder dat ik wist waar deze vandaan kwam was ik opnieuw verliefd, toen het casco (in buitengewoon slechte staat) in Lemmer lag, vanwege de prachtige lijnen. Zo blijkt opnieuw dat je steeds weer valt op hetzelfde type en niet alleen bij vrouwen! Het skûtsje heb ik, eind 60, verkocht naar Brabant. De meetbrief moet ik nog ergens hebben, evenals foto's. Niet meer in orginele staat, maar met een zeilroef. Enkele jaren later heb ik de lengte terug laten brengen naar ik dacht 14,50m. Ook hier heb ik nog wat fotomateriaal van. Mocht U verdere belangstelling hebben, dan hoor ik het wel. O ja, het zou een z.g. kermisskûtsje zijn geweest, 'Emanuel'.

Herman ten Klooster (6 december 2010)


Ook ik ben enige tijd eigenaar/schipper geweest van het tjalkje 'Vrouwe Ingeborg'. Ik kocht het schip in 1986 van iemand uit de zuidelijke provincie. Ik ontdekte het tjalkje in een vaart in Weesp. Toen de 'Ingeborg' werd overgedragen lag ze in het Buiten-IJ aan de woonschepensteiger. Het scheepje lag vooral op een werfje in Zaandam waar ik lekker mijn gang mocht gaan.
De zeilroef was vervaardigd van Masonite (hard board), de ingebouwde HANOMAG dieselmotor was vrij slecht en als keerkoppeling diende een z.g. varken: een onderdeel uit de aandrijving van een gevechtstank.
Ik heb de zeilroef vervangen door een van staal en de motor ingewisseld voor een (ik dacht) een Ford met een PRM(?) keerkoppeling. Toen de Masonite opbouw werd verwijderd, bleek dat de binnenbetimmering ook niet veel voorstelde.
Het contragewicht van de mast was door een eerdere eigenaar verwijderd, maar het kistluik in het voordek was nog wel aanwezig. Dat gaf echter nogal wat lekkage. Ik heb dat weggehaald en het dek dicht gemaakt. De mast werd daarna gestreken met een sprenkel(?).
Nu het dek dicht was gemaakt, was een verwijderbare overloop niet meer noodzakelijk en ik maakte stalen bokkepoten die nu op de vaste overloop scharnierden om de mast te strijken.
Het toegangsluik naar het vooronder was bijzonder lelijk. Hier heb ik een meer binnenvaartachtig luikhoofdje met een mooi gebogen klep/luikje/deksel voor gemaakt.
Ik kon het in mijn eentje zeilen en motorboten.
Ik verkocht de 'Ingeborg' aan standbouwer de heer Vermeij in 1993. Hij verkocht haar weer binnen een jaar.

Vriendelijke groet,
Frits B. de Wit

Frits de Wit (19 maart 2020)



Heeft u een foto van dit schip dan kunt u die (gescand op 300 dpi) als bijlage bij een email sturen aan de webmaster. Wilt u er aub bij aangeven hoe u aan de foto gekomen bent (familiebezit, uit een boek, internet).

Heeft u meer gegevens over het schip of de eigenaren van het schip, dan kunt u onderstaand formulier invullen. Uw commentaar wordt na goedkeuring van de webmaster op de website geplaatst en kan dan ook door andere bezoekers worden gelezen.
Indien u de twee onderstaande hokjes aanvinkt wordt uw naam en/of e-mailadres onder uw commentaar geplaatst. Mocht u dit niet wensen zorg er dan voor dat ��n of beide hokjes niet aangevinkt zijn.

 

Naam:

Emailaddress:
E-mailadres:
 Toon uw naam bij uw gegevens over het schip
Toon uw e-mailadres
Uw gegevens:
maximaal 1000 tekens